ANAT și patronatele din turism solicită suplimentarea semnificativă a fondurilor pentru creditele IMM Invest+

Programul HORECA 2, deși legiferat, nu a fost implementat din cauza unor neînțelegeri guvernamentale

Vineri 17 mai, la Ploiești, a avut loc o întâlnire care a marcat aniversarea de 30 de ani a Patronatului IMM, la care au participat personalități marcante precum ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Oprea și președintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), Florin Jianu, alături de directori de bănci, precum Banca Transilvania și BCR, autorități județene, reprezentanți ai mediului privat. Cu această ocazie s-a discutat despre facilitățile destinate sprijinirii întreprinderilor mici și mijlocii (IMM).

Discrepanță între promisiuni și realitate

Cu această ocazie, reprezentanții guvernamentali s-au lăudat cu acordarea de facilități multiple în sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii, printre care schema de ajutor de stat, IMM Invest Plus aprobată prin OUG 18/ martie 2024 în susținerea capitalului de lucru al IMM-urilor afectate de războiul din Ucraina.

În fapt, ca și la edițiile trecute, se acordă credite cu dobândă subvenționată și cu garanții 90% de la Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM). Realitatea, din păcate, este mult mai puțin optimistă. Sumele acordate sunt de până la cinci ori mai mici decât solicitările, iar criteriul ”primul venit, primul servit” a generat o adevărată competiție acerbă pentru fondurile extrem de limitate alocate băncilor.

Firmele afectate de războiul din Ucraina au fost defavorizate

Una dintre problemele majore subliniate a fost că firmele afectate de războiul din Ucraina sunt defavorizate, întrucât băncile acordă creditele pe baza scoringului financiar al solicitanților. Astfel, cei care primesc sprijinul financiar sunt adesea cei care au indicatorii financiari cei mai performanți, deci cei care nu au nevoie, nu cei afectați în mod real de criză. Aceasta contravine scopului declarat al ordonanței de urgență.

Problemele agențiilor de turism

Adrian Voican, vicepreședinte ANAT, a subliniat că agențiile de turism, deja afectate de pandemia COVID-19, de criza din Ucraina, de provocările din Israel, de inflația și de accesul dificil la finanțare, nu pot beneficia de schema de ajutor de stat din cauza criteriilor financiare impuse. De asemenea, a amintit că programul HORECA 2, deși legiferat, nu a fost implementat din cauza unor neînțelegeri guvernamentale, mai ales între Ministerul Finanțelor și Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.

ANAT, alături de celelalte patronate din turism, solicită suplimentarea fondurilor destinate acestei scheme de ajutor, astfel încât să ajungă la firmele care au cea mai mare nevoie. Este necesar ca Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), federațiile patronale, Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), Federația Patronatelor din Industria Ospitalității România (FPIOR), băncile afiliate și Ministerul Finanțelor, alături de Primul Ministru, să depună toate eforturile pentru a asigura că fondurile ajung la cei afectați în mod real.

”Știm că este un an electoral și tocmai de aceea solicităm ca IMM Invest Plus să nu fie doar ”praf în ochi”, un element de imagine și laudă electorală, ci un ajutor real, așa cum se declară în motivarea ordonanței de urgență. Solicităm suplimentarea fondurilor și asigurarea că acestea ajung și la agențiile de turism. În plus, fondurile s-au epuizat în prima zi de la lansare. La destinația fondurilor sunt prevăzute cheltuielile de refinanțare a altor credite pentru finanțarea capitalului de lucru și pentru investiții, respectiv cheltuielile destinate achiziției de părți sociale și acțiuni. Însă băncile nu refinanțează creditele IMM Invest precedente ajunse la maturitate sau care au intrat în perioada cu dobânzi mari, ceea ce adaugă și mai mult la dificultățile întâmpinate de IMM-uri”, a declarat Adrian Voican.

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) va continua să lupte pentru drepturile și nevoile membrilor săi, asigurându-se că vocile lor sunt auzite și că măsurile de sprijin sunt implementate corect și eficient.

Related Stories

Descoperă

Bucovina, Maramureș și Transilvania sunt preferate de români pentru...

Anul acesta Bucovina și Maramureș au fost printre cele mai căutate destinații de către turiștii români pentru vacanța de Paște, conform studiului Travelminit.ro. Aproximativ 41% dintre respondenții sondajului au ales Maramureș sau Bucovina, cu dorința de a se relaxa, de a participa la slujba de Înviere și de a se bucura de mesele bogate cu preparate locale.

Ruta mănăstirilor din zona Moldovei: destinații ideale, în perioada...

Ruta mănăstirilor din zona Moldovei cuprinde 18 obiective incluse în programul de turism cultural „România Atractivă”, cele mai multe dintre ele fiind în județul Suceava.

Unde călătoresc românii de Paște? Diaspora revine acasă, iar...

Anul acesta, în perioada Paștelui, prețul mediu al unui bilet de avion dus-întors a fost de 246 de euro, în creștere cu 14% față de 2024, iar valoarea medie a unei rezervări s-a ridicat la 326 de euro.Cel mai ieftin bilet vândut a fost de 51 de euro, pe ruta Bacău - Roma, iar cel mai scump bilet pentru plecările din România a ajuns la 712 de euro, pe ruta București - Lisabona. În ceea ce privește sosirile în România, cel mai ieftin bilet a fost de 99 de euro, pe ruta Atena - București.

Antalya, orașul cu cele mai multe plaje curate din...

Autoritatea pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului din Turcia (TGA): Pe lângă frumusețea naturală, Antalya îmbină luxul și istoria. Resorturile de cinci stele, spa-urile de top și restaurantele gourmet se află în vecinătatea siturilor antice precum Olympos sau Patara, fosta capitală a Ligii Liciene. Vizitatorii pot explora flacăra eternă Chimera sau ruinele civilizației liciene, îmbogățindu-și experiența cu o incursiune în trecut.

Obiective turistice din Suceava, desemnate castigatoare la competitia Destinatia...

Pe scena Galei au urcat câștigătorii competiției Destinația Anului, un reper în industria turismului autohton, care promoveză anual cele mai atractive și valoroase locuri din țară. Ediția din 2025 a adus în finală 76 de destinații turistice, selectate în urma unui proces riguros de nominalizare. Evaluarea s-a realizat printr-un sistem complex, care a combinat votul publicului, analiza unui juriu de experți, măsurarea brandului turistic printr-o cercetare sociologică și evaluarea arhitecturală și urbanistică a fiecărei destinații.

Programul „România Atractivă”, pe podium la Gala Destinația Anului...

În fiecare an, România își pune în valoare cele mai atractive destinații turistice prin intermediul competiției „Destinația Anului”, care promovează și recunoaște nu doar cele mai îndrăgite obiective din țara noastră, ci și pe cele care s-au remarcat printr-o dezvoltare exemplară și continuă, dar și printr-un mare potențial turistic.

Categorii populare