ANAT și patronatele din turism solicită suplimentarea semnificativă a fondurilor pentru creditele IMM Invest+

Programul HORECA 2, deși legiferat, nu a fost implementat din cauza unor neînțelegeri guvernamentale

Vineri 17 mai, la Ploiești, a avut loc o întâlnire care a marcat aniversarea de 30 de ani a Patronatului IMM, la care au participat personalități marcante precum ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Oprea și președintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), Florin Jianu, alături de directori de bănci, precum Banca Transilvania și BCR, autorități județene, reprezentanți ai mediului privat. Cu această ocazie s-a discutat despre facilitățile destinate sprijinirii întreprinderilor mici și mijlocii (IMM).

Discrepanță între promisiuni și realitate

Cu această ocazie, reprezentanții guvernamentali s-au lăudat cu acordarea de facilități multiple în sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii, printre care schema de ajutor de stat, IMM Invest Plus aprobată prin OUG 18/ martie 2024 în susținerea capitalului de lucru al IMM-urilor afectate de războiul din Ucraina.

În fapt, ca și la edițiile trecute, se acordă credite cu dobândă subvenționată și cu garanții 90% de la Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM). Realitatea, din păcate, este mult mai puțin optimistă. Sumele acordate sunt de până la cinci ori mai mici decât solicitările, iar criteriul ”primul venit, primul servit” a generat o adevărată competiție acerbă pentru fondurile extrem de limitate alocate băncilor.

Firmele afectate de războiul din Ucraina au fost defavorizate

Una dintre problemele majore subliniate a fost că firmele afectate de războiul din Ucraina sunt defavorizate, întrucât băncile acordă creditele pe baza scoringului financiar al solicitanților. Astfel, cei care primesc sprijinul financiar sunt adesea cei care au indicatorii financiari cei mai performanți, deci cei care nu au nevoie, nu cei afectați în mod real de criză. Aceasta contravine scopului declarat al ordonanței de urgență.

Problemele agențiilor de turism

Adrian Voican, vicepreședinte ANAT, a subliniat că agențiile de turism, deja afectate de pandemia COVID-19, de criza din Ucraina, de provocările din Israel, de inflația și de accesul dificil la finanțare, nu pot beneficia de schema de ajutor de stat din cauza criteriilor financiare impuse. De asemenea, a amintit că programul HORECA 2, deși legiferat, nu a fost implementat din cauza unor neînțelegeri guvernamentale, mai ales între Ministerul Finanțelor și Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.

ANAT, alături de celelalte patronate din turism, solicită suplimentarea fondurilor destinate acestei scheme de ajutor, astfel încât să ajungă la firmele care au cea mai mare nevoie. Este necesar ca Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), federațiile patronale, Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), Federația Patronatelor din Industria Ospitalității România (FPIOR), băncile afiliate și Ministerul Finanțelor, alături de Primul Ministru, să depună toate eforturile pentru a asigura că fondurile ajung la cei afectați în mod real.

”Știm că este un an electoral și tocmai de aceea solicităm ca IMM Invest Plus să nu fie doar ”praf în ochi”, un element de imagine și laudă electorală, ci un ajutor real, așa cum se declară în motivarea ordonanței de urgență. Solicităm suplimentarea fondurilor și asigurarea că acestea ajung și la agențiile de turism. În plus, fondurile s-au epuizat în prima zi de la lansare. La destinația fondurilor sunt prevăzute cheltuielile de refinanțare a altor credite pentru finanțarea capitalului de lucru și pentru investiții, respectiv cheltuielile destinate achiziției de părți sociale și acțiuni. Însă băncile nu refinanțează creditele IMM Invest precedente ajunse la maturitate sau care au intrat în perioada cu dobânzi mari, ceea ce adaugă și mai mult la dificultățile întâmpinate de IMM-uri”, a declarat Adrian Voican.

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) va continua să lupte pentru drepturile și nevoile membrilor săi, asigurându-se că vocile lor sunt auzite și că măsurile de sprijin sunt implementate corect și eficient.

Related Stories

Descoperă

Google Maps aniverseză 20 de ani. Cetatea de Scaun...

Cetatea de Scaun a Sucevei rămâne în top 10 cele cele recenzate atracții turistice din România pe Google Maps. În ultimii ani, evoluția Google Maps este strâns legată de cea a Gemini, platforma AI a Google. Plecând de la capabilitățile Gemini de creație și sintetizare, combinate cu informațiile despre mai mult de 250 de milioane de locuri din toată lumea, Google Maps oferă acum inspirație și sugestii utilizatorilor privind lucruri de făcut și locuri de vizitat doar printr-o interogare naturală.

România a depășit în premieră pragul de 14 milioane...

Adrian Voican: Cu fiecare nou kilometru de autostradă, un suflu diferit se simte în infrastructura României, zonele turistice devin mai accesibile. O companie aviatică românească își propune să unească Capitala cu Bucovina, Maramureș, Crișana prin zboruri zilnice. Noi hoteluri se construiesc, se modernizează și se afiliază lanțurilor internaționale, aducând încredere, prestigiu și turiști prin marketing modern

ANAT: România este una dintre cele mai slab promovate...

ANAT: Lipsa unui fond național de promovare, absența participării la târguri internaționale și o legislație învechită au dus la o competitivitate redusă a țării pe piața globală a turismului. În timp ce multe alte state investesc masiv în promovare și infrastructură, România continuă să rămână în urmă, cu un număr insuficient de turiști străini și cu o industrie subdezvoltată.

Bunătățile din Piața Volantă “Din drag de Bucovina” aparținând...

Participarea la acest eveniment oferă oportunitatea de a promova gastronomia bucovineană, gustul autentic al produselor naturale, parte dintre ele având certificări pe scheme de calitate naționale ca produs tradițional, montan sau ecologic.

ANAT cere numirea unui secretar de stat din industria...

ANAT: Turismul românesc se confruntă cu multiple probleme care necesită o abordare pragmatică și bine informată. Doar o persoană cu experiență directă în industrie poate înțelege nevoile reale ale agenților economici care își desfășoară activitatea în turism și HORECA, ale investitorilor și ale celorlalți actori implicați. Numirea unui lider din afara acestui domeniu riscă să perpetueze o lipsă de direcție și să compromită potențialul turismului de a deveni un motor economic major.

Suceava atrage turiști și prin Piața Volantă: Un loc...

Președintele Asociației „Gustă din Bucovina”, Alexandru Andrieș spune că din ce în ce mai mulți turiști vin să descopere dacă realitatea reflectă ceea ce văd în materialele video de promovare: „Curiozitatea îi ghidează să afle: chiar e așa ca în video-uri? Cu degustări, ceai, povești cu producători și o atmosferă autentică? Și da, pleacă zâmbind și încântați.”

Categorii populare