Președintele ANAT, Alin Burcea, cere statului român să combată mult mai serios turismul ”la negru”: Se fac cazări în apartamente private, pe Litoral și la munte, și nu se plătește nicio taxă, iar controalele vizează doar operatorii autorizați

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) consideră că o prioritate a autorităților române este aceea de a combate mult mai serios ”turismul la negru”. Turismul “la negru”, ilegal și neautorizat, poate avea consecințe negative semnificative asupra industriei turismului și a economiei în general.

„Se fac cazări în apartamente private, pe Litoral și la munte, și nu se plătește nicio taxă. Pe de altă parte, sunt persoane fizice care organizează grupuri, atât în România, cât și în străinătate, la negru, fără licență, fără brevet, și nu plătesc 1 leu statului român. Propun ca vama să verifice ca fiecare autocar să aibă licență de turism iar ghidul brevet”, declară Alin Burcea, președintele ANAT.

ANAT constată că toate controalele vizează doar operatorii autorizați, cu licențe,  sub sancțiuni extrem de grave, până la amenzi și ridicarea licenței,  în timp ce în jur “zburdă”  fără nicio repercusiune unități de cazare neclasificate care sunt promovate pe piață și  vândute de platforme online nelicențiate ca agenții sau pur și simplu de intermediari ”ad-hoc”.

Iată care sunt principalele consecințe ale turismului ”la negru”:

Impactul asupra economiei și structurilor de cazare: Cazarea neautorizată în apartamente private, vile sau alte structuri precum și excursiile și deplasările organizate fără deținători de licență nu numai că privează statul de taxe și impozite, dar afectează mult afacerile legale din domeniul turismului. Proprietarii de hoteluri, pensiuni și alte structuri de cazare care plătesc taxe și funcționează în mod legal dar și agențiile de turism se confruntă cu o concurență neloială din partea celor care oferă cazare “la negru”. Această concurență poate duce la scăderea veniturilor pentru structurile de cazare legale și poate afecta investițiile în dezvoltarea infrastructurii turistice a României.

Concurență neloială: Structurile de cazare și agențiile de turism licențiate plătesc taxe și respectă reglementările pentru a-și desfășura activitatea. Când entități neautorizate organizează grupuri sau deplasări, creează o concurență neloială. Agențiile licențiate pot pierde clienți și venituri din cauza acestui fenomen.

Reputație afectată: Turismul “la negru” poate duce la experiențe proaste pentru turiști. Dacă grupurile organizate de entități neautorizate nu oferă servicii de calitate, reputația întregii industrii turistice poate suferi. La fel și în cazul cazărilor ”la negru”: turistul nu are cui să se plângă, nu beneficiază de cea mai bună calitate, nu are cum să fie compensat în cazul în care ”serviciile” sunt sub așteptări.

ANAT consideră că statul român, prin autoritățile competente, ar trebui să intensifice controalele și să impună sancțiuni mai severe pentru cei care oferă cazare neautorizată sau pentru cei care organizează excursii, tururi sau pachete turistice fără licență. Din păcate, există și platforme online care promovează structuri de cazare neautorizate, dar și ghizi neautorizați, mai ales străini, care, la rândul lor, fac concurență neloială ghizilor naționali sau locali autorizați. Agențiile de turism, structurile de cazare clasificate și alte entități legale ar trebui să fie protejate prin aplicarea riguroasă a legilor și reglementărilor. Amintim că agențiile de turism lucrează doar cu structuri de cazare clasificate, autorizate, promovarea cazării ”la negru” constituind în mod legal o contravenție.

În plus, este esențială promovarea unei culturi a respectării legii și a eticii în turism. Educația și conștientizarea turiștilor și a furnizorilor de servicii pot contribui la reducerea cazurilor de turism “la negru”.

Statul român ar trebui să investească în promovarea turismului legal și să ofere facilități și avantaje pentru structurile de cazare autorizate. Campanii de conștientizare și educație pot informa turiștii cu privire la beneficiile alegerii cazării legale și la riscurile asociate turismului “la negru”. Organizațiile de turism vor acorda, cu siguranță, tot sprijinul unei asemenea campanii. Este esențial să fie protejate interesele economice naționale și să se asigure o concurență corectă în industria turismului.

Related Stories

Descoperă

Top 5 cele mai căutate destinații din România pentru...

Analiza Travelminit arată că un sejur de 2-3 nopți pentru două persoane și un copil costă în medie între 150 și 700 lei pe noapte, în funcție de destinație și facilitățile disponibile. Stațiunile montane sau balneare oferă pachete speciale pentru familii, cu demipensiune, acces la piscine, saune și activități pentru copii. Rezervările în octombrie permit familiilor să beneficieze de tarife mai avantajoase comparativ cu sezonul de vară și de mai multă liniște, fără aglomerația caracteristică vacanțelor estivale.

Drumeție cu gust de „Brânzeturi dumnezeiești” – pe Via...

La finalul drumeției, participanții vor ajunge la ferma familiei Mădăraș din Agârbiciu, locul unde se nasc celebrele „brânzeturi dumnezeiești”. Părintele Nicolae Mădăraș, împreună cu cei cinci fii ai săi, cresc vaci din rasa „brună de Maramureș” și prepară produse lactate apreciate nu doar în zona Copșa Mică - Mediaș, ci și dincolo de granițele județului, până la Blaj.

Colliers: Industria hotelieră din România, printre cele mai mari...

Raluca Buciuc, Director, Partner of Valuation360 și Advisory Services la Colliers: Românii au continuat să călătorească și să accepte tarife tot mai ridicate, iar Bucureștiul a ajuns la prețuri pe cameră comparabile cu diverse capitale regionale, de la Viena la Varșovia și Praga. Această evoluție a susținut ca perioada 2023-2025 să fie una foarte bună pentru hotelieri, însă creșterea tarifelor în viitor nu se va putea baza doar pe inflație, ci pe diversificarea serviciilor, inovație și utilizarea tehnologiei AI.

Turismul Românesc 2.0: Cum schimbă tehnologia călătoriile românilor

În sectorul turistic, mai mult de jumătate dintre furnizorii de cazare utilizează instrumente precum tarife dinamice (52%) sau chatboți (58%) pentru a servi mai bine clienții și a crește veniturile. În schimb, piețele din Europa de Est, inclusiv România, rămân în mare parte subdigitalizate, multe operațiuni fiind încă realizate manual.

Hello Holidays marchează Ziua Mondială a Turismului cu oferte...

Fiecare ediție a Zilei Mondiale a Turismului are o tematică specială, axată pe provocările și oportunitățile momentului, de la digitalizare și sustenabilitate, până la turismul rural sau incluziunea socială. Este o zi în care industria călătoriilor își reafirmă rolul vital, amintind că fiecare turist contribuie la schimb și înțelegere interculturală.

Eco-Brunch aniversar la Dorna Candrenilor: 15 ani de ecoturism...

Atmosfera de sărbătoare a adunat peste 200 de participanți, oaspeți din țară, din străinătate și din comunitățile locale. Peste 50 de localnici s-au implicat direct în organizare: gospodine și producători locali, soliști și dansatori de folclor, voluntari și meșteri populari.

Categorii populare