România a depășit în premieră pragul de 14 milioane de sosiri în unități de cazare  turistice

Astăzi au fost comunicate de către Institutul Național de Statistică datele finale pentru turismul românesc în   2024. Pentru prima dată se depășește pragul de 14 milioane de sosiri în unități de cazare autorizate din România. În 2024 s-a înregistrat o creștere de 4,5% față de 2023 și de 7,7% față de 2019, cu un număr de 14263,7 de sosiri. Practic, în primele 11 luni din 2024 s-a depășit tot anul 2019. În 2024 înnoptările au însumat 30191,2 mii, depășind valorile din 2019 când au fost 29870,4 mii.

Cifrele BIBI Touring Touroperator reflectă această statistică, numărul sosirilor în structuri clasificate de turism fiind cu 8% mai mare față de anul 2023 si cu 10% mai mare față de 2019. Din perspectiva agenției, anul s-a încheiat în creștere, cu vânzări de 11 milioane de euro și un număr de turiști care se apropie de 100.000.

Rezervările prin programul „Înscrieri Timpurii”,instrument care se bucură în continuare de un real succes pentru achiziționarea vacanțelor din timp, a  reprezentat peste 30% din totalul rezervărilor. Reducerile au avut valori cuprinse între 10 și  50%..

Turiștii români au fost mai atenți cu bugetul alocat vacanței, preferând hoteluri mai bine poziționate în piață, cu facilități și servicii multiple în defavoarea duratei sejurului care în unele cazuri a scăzut, ajungând în medie la 4,4 nopți pentru litoral, 3,1 pentru munte – balneo și 3 nopți pentru Delta Dunării.

Din perspectiva touroperatorului, plata cu vouchere de vacanță a reprezentat aproape 30% din ponderea rezervărilor. Mai mult de 90% din totalul voucherelor emise în 2024, în valoare de aproape 2 miliarde de lei, au fost decontate. Cu aceste vouchere au putut fi cumpărate pe lângă pachetul de cazare, masă sau transport în interiorul țării și servicii opționale de tratament sau agrement furnizate de agenția de turism.

Pentru zona de litoral, 35% dintre turiști au preferat unități clasificate de 3 stele și 60% pe cele de 4 și 5 stele, iar pentru zona de munte-balneo proporția a fost constantă, în jur de 45%, atât pentru unitățile de 3 stele, cât și pentru cele de 4 și 5 stele.  

În lunile de vară din 2024, creșterea pentru Delta Dunării a fost de aproape 17%, în comparație cu aceeași perioadă din 2023. Numărul de înnoptări a crescut cu aproape 19%. Cele mai solicitate destinații pentru vacanța de vară din Delta Dunării au fost Sulina, Crișan, Mahmudia și Sfântu Gheorghe.

În prima lună din 2025 interesul turiștilor pentru vacanțe în România, se menține atractiv, prin programul „Înscrieri Timpurii”, datorită ofertelor speciale cu reduceri semnificative aplicate în această perioadă a anului.

Riviera Românească continuă să fie în topul destinațiilor favorite de vacanță, rezervările efectuate în ianuarie fiind în creștere ușoară față de anul trecut. Mamaia, Eforie Nord, Neptun-Olimp și Venus acoperă peste 50% din numărul total de rezervări.

Printre tendințele observate se remarcă rezervarea vacanței din timp, cu reduceri care ajung chiar și la 45% din valoarea standard a pachetului. Interesul turiștilor români pentru hotelurile clasificate superior, cu servicii all inclusive și facilități care includ de exemplu accesul la plaja privată a hotelului, reprezintă un alt punct de interes pentru planificarea vacanței. Turiștii vor avea la dispoziție, în 2025, 54 de hoteluri all inclusive cu 12583 camere, față de 11873 din 51 de hoteluri, câte au funcționat pe litoral, în 2024.

Pentru 2025 se remarcă un interes sporit pentru experiențe autentice în natură care permit o interacțiune cu mediul în care evenimentele outdoor reprezintă un stil de viață, departe de activitatea cotidiană. Ecoturismul, din ce în ce mai prezent în planificarea unei vacanțe de familie, câștigă numeroși susținători, protejarea mediului, a valorilor tradiționale și patrimoniului cultural fiind bune practici pentru conservarea mediului și utilizarea responsabilă a resurselor naturale.

“Turismul românesc se află în plin proces de consolidare. Deși e clar că mai sunt multe de făcut, de la OMD-ul național, până la bugete solide, multianuale pentru promovare externă,  politici puternice pentru păstrarea turiștilor români în țară și atragerea turiștilor străini, avem elemente pozitive în ultimul an:

S-au înregistrat 23 de Organizații de Managent al Destinației și am văzut pentru prima dată în ianuarie 2025 o participare înfrățită a OMD-urilor Timișoara, Sibiu, Oradea la târgul de la Viena, unde statul român nu a reușit să fie prezent.  Cu fiecare nou kilometru de autostradă, un suflu diferit se simte în infrastructura României, zonele turistice devin mai accesibile. O companie aviatică românească își propune să unească Capitala cu Bucovina, Maramureș, Crișana prin zboruri zilnice. Noi hoteluri se construiesc, se modernizează și se afiliază lanțurilor internaționale, aducând încredere, prestigiu și turiști prin marketing modern. Evenimente culturale și sportive majore cresc peste noapte destinații precum Clujul sau Craiova.  Festivalul internațional George Enescu atrage public de elită și orchestre din toată lumea.

În acest context, Bibi Touroperator lansează la Târgul de Turism al României (20-23 februarie) un concept inovator de poziționare,  pentru a reflecta  evoluția pieței și direcțiile pentru următorii 10 ani. România e în prim plan”, declară Adrian Voican, președinte Bibi Group4travel.

O mare provocare pentru 2025 rămâne turismul de incoming, deschiderea granițelor către Europa prin aderarea completă la Spațiul Schengen fiind o oportunitate pentru creșterea numărului de turiști. Promovarea României la târgurile internaționale de turism este esențială pentru atragerea străinilor pe anumite nișe cum ar fi turismul de sănătate, rural sau circuite culturale. România a fost inclusă în topuri de profil internaționale iar acest lucru corelat cu eliminarea restricțiilor la frontierele UE și acordarea facilităților pentru turiștii străini, ar putea genera un flux de aproape 3 milioane de vizitatori.

Conform Institutului Național de Statistică, în 2024 numărul turiștilor străini care au vizitat România a fost de 2394,9 în creștere față de 2023 cu 10,6% .dar sub nivelul din 2018 când au fost 2785,4 mii. Pentru 2025 se estimează o creștere a incomingului de 10-15% și venituri de peste 1,5 miliarde de euro.

Related Stories

Descoperă

Google Maps aniverseză 20 de ani. Cetatea de Scaun...

Cetatea de Scaun a Sucevei rămâne în top 10 cele cele recenzate atracții turistice din România pe Google Maps. În ultimii ani, evoluția Google Maps este strâns legată de cea a Gemini, platforma AI a Google. Plecând de la capabilitățile Gemini de creație și sintetizare, combinate cu informațiile despre mai mult de 250 de milioane de locuri din toată lumea, Google Maps oferă acum inspirație și sugestii utilizatorilor privind lucruri de făcut și locuri de vizitat doar printr-o interogare naturală.

ANAT: România este una dintre cele mai slab promovate...

ANAT: Lipsa unui fond național de promovare, absența participării la târguri internaționale și o legislație învechită au dus la o competitivitate redusă a țării pe piața globală a turismului. În timp ce multe alte state investesc masiv în promovare și infrastructură, România continuă să rămână în urmă, cu un număr insuficient de turiști străini și cu o industrie subdezvoltată.

Bunătățile din Piața Volantă “Din drag de Bucovina” aparținând...

Participarea la acest eveniment oferă oportunitatea de a promova gastronomia bucovineană, gustul autentic al produselor naturale, parte dintre ele având certificări pe scheme de calitate naționale ca produs tradițional, montan sau ecologic.

ANAT cere numirea unui secretar de stat din industria...

ANAT: Turismul românesc se confruntă cu multiple probleme care necesită o abordare pragmatică și bine informată. Doar o persoană cu experiență directă în industrie poate înțelege nevoile reale ale agenților economici care își desfășoară activitatea în turism și HORECA, ale investitorilor și ale celorlalți actori implicați. Numirea unui lider din afara acestui domeniu riscă să perpetueze o lipsă de direcție și să compromită potențialul turismului de a deveni un motor economic major.

Suceava atrage turiști și prin Piața Volantă: Un loc...

Președintele Asociației „Gustă din Bucovina”, Alexandru Andrieș spune că din ce în ce mai mulți turiști vin să descopere dacă realitatea reflectă ceea ce văd în materialele video de promovare: „Curiozitatea îi ghidează să afle: chiar e așa ca în video-uri? Cu degustări, ceai, povești cu producători și o atmosferă autentică? Și da, pleacă zâmbind și încântați.”

Gheorghe Fodoreanu, fost președinte ANAT: Turismul românesc ar fi...

Fodoreanu: Schimbările aduse de aderarea totală la spațiul Schengen reprezintă o oportunitate majoră pentru turismul de circuite cu autocare, facilitând accesul turiștilor din țările central europene, pentru care distanțele pentru Maramureș, Bucovina, Transilvania, Delta Dunării, litoralul și București devin accesibile

Categorii populare