Președintele ANAT, Alin Burcea, cere statului român să combată mult mai serios turismul ”la negru”: Se fac cazări în apartamente private, pe Litoral și la munte, și nu se plătește nicio taxă, iar controalele vizează doar operatorii autorizați

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) consideră că o prioritate a autorităților române este aceea de a combate mult mai serios ”turismul la negru”. Turismul “la negru”, ilegal și neautorizat, poate avea consecințe negative semnificative asupra industriei turismului și a economiei în general.

„Se fac cazări în apartamente private, pe Litoral și la munte, și nu se plătește nicio taxă. Pe de altă parte, sunt persoane fizice care organizează grupuri, atât în România, cât și în străinătate, la negru, fără licență, fără brevet, și nu plătesc 1 leu statului român. Propun ca vama să verifice ca fiecare autocar să aibă licență de turism iar ghidul brevet”, declară Alin Burcea, președintele ANAT.

ANAT constată că toate controalele vizează doar operatorii autorizați, cu licențe,  sub sancțiuni extrem de grave, până la amenzi și ridicarea licenței,  în timp ce în jur “zburdă”  fără nicio repercusiune unități de cazare neclasificate care sunt promovate pe piață și  vândute de platforme online nelicențiate ca agenții sau pur și simplu de intermediari ”ad-hoc”.

Iată care sunt principalele consecințe ale turismului ”la negru”:

Impactul asupra economiei și structurilor de cazare: Cazarea neautorizată în apartamente private, vile sau alte structuri precum și excursiile și deplasările organizate fără deținători de licență nu numai că privează statul de taxe și impozite, dar afectează mult afacerile legale din domeniul turismului. Proprietarii de hoteluri, pensiuni și alte structuri de cazare care plătesc taxe și funcționează în mod legal dar și agențiile de turism se confruntă cu o concurență neloială din partea celor care oferă cazare “la negru”. Această concurență poate duce la scăderea veniturilor pentru structurile de cazare legale și poate afecta investițiile în dezvoltarea infrastructurii turistice a României.

Concurență neloială: Structurile de cazare și agențiile de turism licențiate plătesc taxe și respectă reglementările pentru a-și desfășura activitatea. Când entități neautorizate organizează grupuri sau deplasări, creează o concurență neloială. Agențiile licențiate pot pierde clienți și venituri din cauza acestui fenomen.

Reputație afectată: Turismul “la negru” poate duce la experiențe proaste pentru turiști. Dacă grupurile organizate de entități neautorizate nu oferă servicii de calitate, reputația întregii industrii turistice poate suferi. La fel și în cazul cazărilor ”la negru”: turistul nu are cui să se plângă, nu beneficiază de cea mai bună calitate, nu are cum să fie compensat în cazul în care ”serviciile” sunt sub așteptări.

ANAT consideră că statul român, prin autoritățile competente, ar trebui să intensifice controalele și să impună sancțiuni mai severe pentru cei care oferă cazare neautorizată sau pentru cei care organizează excursii, tururi sau pachete turistice fără licență. Din păcate, există și platforme online care promovează structuri de cazare neautorizate, dar și ghizi neautorizați, mai ales străini, care, la rândul lor, fac concurență neloială ghizilor naționali sau locali autorizați. Agențiile de turism, structurile de cazare clasificate și alte entități legale ar trebui să fie protejate prin aplicarea riguroasă a legilor și reglementărilor. Amintim că agențiile de turism lucrează doar cu structuri de cazare clasificate, autorizate, promovarea cazării ”la negru” constituind în mod legal o contravenție.

În plus, este esențială promovarea unei culturi a respectării legii și a eticii în turism. Educația și conștientizarea turiștilor și a furnizorilor de servicii pot contribui la reducerea cazurilor de turism “la negru”.

Statul român ar trebui să investească în promovarea turismului legal și să ofere facilități și avantaje pentru structurile de cazare autorizate. Campanii de conștientizare și educație pot informa turiștii cu privire la beneficiile alegerii cazării legale și la riscurile asociate turismului “la negru”. Organizațiile de turism vor acorda, cu siguranță, tot sprijinul unei asemenea campanii. Este esențial să fie protejate interesele economice naționale și să se asigure o concurență corectă în industria turismului.

Related Stories

Descoperă

Google Maps aniverseză 20 de ani. Cetatea de Scaun...

Cetatea de Scaun a Sucevei rămâne în top 10 cele cele recenzate atracții turistice din România pe Google Maps. În ultimii ani, evoluția Google Maps este strâns legată de cea a Gemini, platforma AI a Google. Plecând de la capabilitățile Gemini de creație și sintetizare, combinate cu informațiile despre mai mult de 250 de milioane de locuri din toată lumea, Google Maps oferă acum inspirație și sugestii utilizatorilor privind lucruri de făcut și locuri de vizitat doar printr-o interogare naturală.

România a depășit în premieră pragul de 14 milioane...

Adrian Voican: Cu fiecare nou kilometru de autostradă, un suflu diferit se simte în infrastructura României, zonele turistice devin mai accesibile. O companie aviatică românească își propune să unească Capitala cu Bucovina, Maramureș, Crișana prin zboruri zilnice. Noi hoteluri se construiesc, se modernizează și se afiliază lanțurilor internaționale, aducând încredere, prestigiu și turiști prin marketing modern

ANAT: România este una dintre cele mai slab promovate...

ANAT: Lipsa unui fond național de promovare, absența participării la târguri internaționale și o legislație învechită au dus la o competitivitate redusă a țării pe piața globală a turismului. În timp ce multe alte state investesc masiv în promovare și infrastructură, România continuă să rămână în urmă, cu un număr insuficient de turiști străini și cu o industrie subdezvoltată.

Bunătățile din Piața Volantă “Din drag de Bucovina” aparținând...

Participarea la acest eveniment oferă oportunitatea de a promova gastronomia bucovineană, gustul autentic al produselor naturale, parte dintre ele având certificări pe scheme de calitate naționale ca produs tradițional, montan sau ecologic.

ANAT cere numirea unui secretar de stat din industria...

ANAT: Turismul românesc se confruntă cu multiple probleme care necesită o abordare pragmatică și bine informată. Doar o persoană cu experiență directă în industrie poate înțelege nevoile reale ale agenților economici care își desfășoară activitatea în turism și HORECA, ale investitorilor și ale celorlalți actori implicați. Numirea unui lider din afara acestui domeniu riscă să perpetueze o lipsă de direcție și să compromită potențialul turismului de a deveni un motor economic major.

Suceava atrage turiști și prin Piața Volantă: Un loc...

Președintele Asociației „Gustă din Bucovina”, Alexandru Andrieș spune că din ce în ce mai mulți turiști vin să descopere dacă realitatea reflectă ceea ce văd în materialele video de promovare: „Curiozitatea îi ghidează să afle: chiar e așa ca în video-uri? Cu degustări, ceai, povești cu producători și o atmosferă autentică? Și da, pleacă zâmbind și încântați.”

Categorii populare