Muzeul sarmalelor, unic în lume, caută parteneri pentru inaugurare

Muzeul Sarmalelor este o inițiativă a jurnalistului gastronomic Cosmin Dragomir, cel care studiază de mulți ani diversitatea acestui preparat pe întreg mapamondul. Scriitorul deține o colecție de exponate cu și despre sarmale care poate intra în cartea recordurilor și a lansat un apel public de susținere a înființării, în România, unui muzeu dedicat acestui fel de mâncare.

“Beneficiile aduse de un astfel de muzeu sunt enorme. El poate fi un criteriu diferențiator pentru oferta gastro-turistică a României. E unic și ne pune pe harta culinară a lumii. Sarmale se fac și în China și în Argentina, dar o colecție dedicată plus tot felul de declinări artistice nu există. Toate popoarele din jurul nostru fac sarmale, dar doar noi am avea un muzeu al lor.  Și nici măcar nu costă mult, cam cât o garsonieră la periferie, iar în banii ăștia am inclus și costurile de funcționare din primul an. După investiția inițială o să lucrez la o modalitate de autosusținere a muzeului și nu mă refer la biletele vândute ci la un delivery de sarmale cu rețete din întreaga lume, schimbate periodic. Eu pun la bătaie atât colecția – care valorează câteva mii de euro plus toată experiența mea în comunicare”, declară Cosmin Dragomir.

Autor a mai multor cărți de istorie a gastronomiei românești, printre care și Colecționarul de sarmale a făcut, într-o postare în social media, un recensământ al exponatelor pe care deja le deține, dar și alte argumente în favoarea acestui proiect:

“Salut, numele meu este Cosmin Dragomir și am sarmale tatuate pe mână. În afară de ele mai am câteva zeci/sute de conserve cu sarmale (toate diferite) din câteva zeci de țări (și am posibilitatea să mai cumpăr câteva zeci/sute de modele). Dețin câteva zeci de cărți cu sarmale pe copertă (din zeci de țări), alte câteva sute cu rețete de sarmale, ba chiar și un scenariu nipon care se numește: Sarmale. Am sarmale în miniatură (tot din Japonia), două seturi croșetate, păretar și vitraliu făcute pe comandă. Reclame vechi, cărți poștale și probabil toate timbrele din lume cu sarmale. Am diferite obiecte vestimentare cu sarmale, câteva puzzeluri, desene și picturi (din păcate îmi lipsește cea a lui Lucian Prună… dar asta e!). Am câteva zeci de meniuri interbelice și comuniste cu sarmale, am scos o carte intitulată Colecționarul de Sarmale și curând editez o alta, a Cameliei Burghele: Serotonină și sarmale. Am mâncat sarmale pe de două continente, în peste 10 țări, iar pe 20 mă duc la Festivalul Sarmalelor.  Am cutii și ambalaje de sarmale și prietenii îmi cumpără în concedii tot felul de obiecte corelate.
Am început un ierbar cu frunze pentru sarmale (aproximez că sunt vreo sută de plante diferite, fără să adaug diferite variațiuni ale unui soi). Împreună cu Mihail Coșulețu am gândit câteva instalații artistice dedicate sarmalelor iar acum facem câteva teste pentru alte nebunii. Îmi doresc să printez 3d sarmale, să le torn în bronz și ipsos, să fac un mozaic ș.a.m.d. Am si un cont dedicate: Muzeul Saarmalelor cu 10.000+ followers”, a scris Cosmin Dragomir pe conturile personale din social media.

Din calculele aproximative ale colecționarului reiese că pentru demararea proiectul sunt necesari aproximativ 50.000 de euro care pot proveni din fonduri publice, dintr-o campanie de donații, dar mai ales din parteneriate cu diferiți sponsori, sau un cumul al acestor soluții.

“Există enorm de multe companii care ar putea susține acest proiect care le poate asigura atât vizibilitate cât și o componentă consistentă de Corporate Social Responsibility. Cu 4,5 companii care ar dona 1000 de euro lunar timp de un an punem pe picioare proiectul. Pare mult, eu n-aș zice mai ales că vorbim despre o inițiativă cu un impact care depășește granițele noastre.  Fac apel toți cei care cred că mă pot ajuta, cu orice (de la logistica pentru a cumpăra exponate din diferite țări până la agenții care ar putea fi interesate de proiect, de la potențiali donatori la posibili sponsori să mă contacteze: cosmin.dragomir@gastroart.ro. Fac acest apel acum pentru că mi-aș dori să pot fi bugetat pentru anul ce vine, iar marile companii își fac proiectele din toamnă”.

Jurnalistul mai notează că deține multe alte exponate pentru un muzeu al gastronomiei românești, nu doar al sarmalelor.

Related Stories

Descoperă

Top 5 cele mai căutate destinații din România pentru...

Analiza Travelminit arată că un sejur de 2-3 nopți pentru două persoane și un copil costă în medie între 150 și 700 lei pe noapte, în funcție de destinație și facilitățile disponibile. Stațiunile montane sau balneare oferă pachete speciale pentru familii, cu demipensiune, acces la piscine, saune și activități pentru copii. Rezervările în octombrie permit familiilor să beneficieze de tarife mai avantajoase comparativ cu sezonul de vară și de mai multă liniște, fără aglomerația caracteristică vacanțelor estivale.

Drumeție cu gust de „Brânzeturi dumnezeiești” – pe Via...

La finalul drumeției, participanții vor ajunge la ferma familiei Mădăraș din Agârbiciu, locul unde se nasc celebrele „brânzeturi dumnezeiești”. Părintele Nicolae Mădăraș, împreună cu cei cinci fii ai săi, cresc vaci din rasa „brună de Maramureș” și prepară produse lactate apreciate nu doar în zona Copșa Mică - Mediaș, ci și dincolo de granițele județului, până la Blaj.

Colliers: Industria hotelieră din România, printre cele mai mari...

Raluca Buciuc, Director, Partner of Valuation360 și Advisory Services la Colliers: Românii au continuat să călătorească și să accepte tarife tot mai ridicate, iar Bucureștiul a ajuns la prețuri pe cameră comparabile cu diverse capitale regionale, de la Viena la Varșovia și Praga. Această evoluție a susținut ca perioada 2023-2025 să fie una foarte bună pentru hotelieri, însă creșterea tarifelor în viitor nu se va putea baza doar pe inflație, ci pe diversificarea serviciilor, inovație și utilizarea tehnologiei AI.

Turismul Românesc 2.0: Cum schimbă tehnologia călătoriile românilor

În sectorul turistic, mai mult de jumătate dintre furnizorii de cazare utilizează instrumente precum tarife dinamice (52%) sau chatboți (58%) pentru a servi mai bine clienții și a crește veniturile. În schimb, piețele din Europa de Est, inclusiv România, rămân în mare parte subdigitalizate, multe operațiuni fiind încă realizate manual.

Hello Holidays marchează Ziua Mondială a Turismului cu oferte...

Fiecare ediție a Zilei Mondiale a Turismului are o tematică specială, axată pe provocările și oportunitățile momentului, de la digitalizare și sustenabilitate, până la turismul rural sau incluziunea socială. Este o zi în care industria călătoriilor își reafirmă rolul vital, amintind că fiecare turist contribuie la schimb și înțelegere interculturală.

Eco-Brunch aniversar la Dorna Candrenilor: 15 ani de ecoturism...

Atmosfera de sărbătoare a adunat peste 200 de participanți, oaspeți din țară, din străinătate și din comunitățile locale. Peste 50 de localnici s-au implicat direct în organizare: gospodine și producători locali, soliști și dansatori de folclor, voluntari și meșteri populari.

Categorii populare