Muzeul sarmalelor, unic în lume, caută parteneri pentru inaugurare

Muzeul Sarmalelor este o inițiativă a jurnalistului gastronomic Cosmin Dragomir, cel care studiază de mulți ani diversitatea acestui preparat pe întreg mapamondul. Scriitorul deține o colecție de exponate cu și despre sarmale care poate intra în cartea recordurilor și a lansat un apel public de susținere a înființării, în România, unui muzeu dedicat acestui fel de mâncare.

“Beneficiile aduse de un astfel de muzeu sunt enorme. El poate fi un criteriu diferențiator pentru oferta gastro-turistică a României. E unic și ne pune pe harta culinară a lumii. Sarmale se fac și în China și în Argentina, dar o colecție dedicată plus tot felul de declinări artistice nu există. Toate popoarele din jurul nostru fac sarmale, dar doar noi am avea un muzeu al lor.  Și nici măcar nu costă mult, cam cât o garsonieră la periferie, iar în banii ăștia am inclus și costurile de funcționare din primul an. După investiția inițială o să lucrez la o modalitate de autosusținere a muzeului și nu mă refer la biletele vândute ci la un delivery de sarmale cu rețete din întreaga lume, schimbate periodic. Eu pun la bătaie atât colecția – care valorează câteva mii de euro plus toată experiența mea în comunicare”, declară Cosmin Dragomir.

Autor a mai multor cărți de istorie a gastronomiei românești, printre care și Colecționarul de sarmale a făcut, într-o postare în social media, un recensământ al exponatelor pe care deja le deține, dar și alte argumente în favoarea acestui proiect:

“Salut, numele meu este Cosmin Dragomir și am sarmale tatuate pe mână. În afară de ele mai am câteva zeci/sute de conserve cu sarmale (toate diferite) din câteva zeci de țări (și am posibilitatea să mai cumpăr câteva zeci/sute de modele). Dețin câteva zeci de cărți cu sarmale pe copertă (din zeci de țări), alte câteva sute cu rețete de sarmale, ba chiar și un scenariu nipon care se numește: Sarmale. Am sarmale în miniatură (tot din Japonia), două seturi croșetate, păretar și vitraliu făcute pe comandă. Reclame vechi, cărți poștale și probabil toate timbrele din lume cu sarmale. Am diferite obiecte vestimentare cu sarmale, câteva puzzeluri, desene și picturi (din păcate îmi lipsește cea a lui Lucian Prună… dar asta e!). Am câteva zeci de meniuri interbelice și comuniste cu sarmale, am scos o carte intitulată Colecționarul de Sarmale și curând editez o alta, a Cameliei Burghele: Serotonină și sarmale. Am mâncat sarmale pe de două continente, în peste 10 țări, iar pe 20 mă duc la Festivalul Sarmalelor.  Am cutii și ambalaje de sarmale și prietenii îmi cumpără în concedii tot felul de obiecte corelate.
Am început un ierbar cu frunze pentru sarmale (aproximez că sunt vreo sută de plante diferite, fără să adaug diferite variațiuni ale unui soi). Împreună cu Mihail Coșulețu am gândit câteva instalații artistice dedicate sarmalelor iar acum facem câteva teste pentru alte nebunii. Îmi doresc să printez 3d sarmale, să le torn în bronz și ipsos, să fac un mozaic ș.a.m.d. Am si un cont dedicate: Muzeul Saarmalelor cu 10.000+ followers”, a scris Cosmin Dragomir pe conturile personale din social media.

Din calculele aproximative ale colecționarului reiese că pentru demararea proiectul sunt necesari aproximativ 50.000 de euro care pot proveni din fonduri publice, dintr-o campanie de donații, dar mai ales din parteneriate cu diferiți sponsori, sau un cumul al acestor soluții.

“Există enorm de multe companii care ar putea susține acest proiect care le poate asigura atât vizibilitate cât și o componentă consistentă de Corporate Social Responsibility. Cu 4,5 companii care ar dona 1000 de euro lunar timp de un an punem pe picioare proiectul. Pare mult, eu n-aș zice mai ales că vorbim despre o inițiativă cu un impact care depășește granițele noastre.  Fac apel toți cei care cred că mă pot ajuta, cu orice (de la logistica pentru a cumpăra exponate din diferite țări până la agenții care ar putea fi interesate de proiect, de la potențiali donatori la posibili sponsori să mă contacteze: cosmin.dragomir@gastroart.ro. Fac acest apel acum pentru că mi-aș dori să pot fi bugetat pentru anul ce vine, iar marile companii își fac proiectele din toamnă”.

Jurnalistul mai notează că deține multe alte exponate pentru un muzeu al gastronomiei românești, nu doar al sarmalelor.

Related Stories

Descoperă

Creștere cu 10% a numărului de turiști români în...

Conform datelor Organizației Germane pentru Turism, Germania este pe locul 3 în preferințele turiștilor români. Între ianuarie și martie 2025, Germania a înregistrat 326.429 de înnoptări din partea turiștilor români, o creștere de 9,6% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Cele mai ieftine vacanțe de vară rezervate de români...

Luna iunie domină segmentul vacanțelor accesibile, fiind preferată de turiștii cu bugete de până la 2000 lei. În schimb, cele mai scumpe vacanțe din sezon s-au rezervat în lunile iulie și august, prețul mediu depășind 5000 lei

Campingul, trend în ascensiune: BIBI Adventure CampFest 2025, propune...

Potrivit unui studiu Statista din 2024, în Europa, numărul celor care aleg campingul a crescut cu 25% în ultimii 5 ani, iar în România, conform Eurostat, numărul turiștilor în campinguri a înregistrat o creștere de 15% față de 2023.

Grupul ITH (Vola, Fru, GoVola) devine partener direct de...

Grupul ITH din care fac parte portalurile Vola.ro, Fru.pl si GoVola.com, anunță integrarea directă a zborurilor LOT Polish Airlines în platformele proprii, marcând un parteneriat strategic de referință pentru ambele companii în Europa Centrală și de Est. Parteneriatul este deja activ în toate piețele în care operează Grupul ITH, respectiv România, Polonia și Bulgaria. Această colaborare consolidează poziția grupului ca lider regional în distribuția biletelor de avion.

Turismul european în 2025: Mastercard Economics Institute evidențiază tendința...

Raportul arată că europenii iau deciziile de călătorie în funcție de valorile lor, căutând activități ce implică conexiune, programe de wellness, activități sportive și de aventură și experiențe culinare. În timp ce cursul valutar și contextul geopolitic pot influența comportamentul de consum, raportul evidențiază că pasiunile și dorința de a trăi experiențe cu sens continuă să fie factori esențiali în modelarea industriei turismului.

În luna martie turismul a continuat să scadă- 4,1%...

Adrian Voican, președinte Bibi Group4travel: Frământările politice, economice naționale și internaționale se oglindesc  și în apetitul românilor pentru vacanțe. În contextul anulării Visa Waver pentru Statele Unite ale Americii, multe zboruri s-au anulat. Voucherele de vacanță pentru 2025 abia au început timid să fie solicitate din luna mai așa încât rezervările pentru primele 3 luni s-au bazat pe sumele acordate în 2024 și care nu fuseseră consumate. Practic scăderea din februarie, de 4,5% a sosirilor românilor în structurile de cazare clasificate, fusese un semnal că turiștii sunt mai prudenți în rezervări.

Categorii populare