Turismul european în 2025: Mastercard Economics Institute evidențiază tendința spre wellness, natură și experiențe memorabile

Mastercard Economics Institute (MEI) a lansat raportul anual de Tendințe în turism 2025, care analizează tendințele globale de consum în materie de călătorii. Raportul arată că europenii iau deciziile de călătorie în funcție de valorile lor, căutând activități ce implică conexiune, programe de wellness, activități sportive și de aventură și experiențe culinare. În timp ce cursul valutar și contextul geopolitic pot influența comportamentul de consum, raportul evidențiază că pasiunile și dorința de a trăi experiențe cu sens continuă să fie factori esențiali în modelarea industriei turismului.

Europa rămâne una dintre cele mai populare destinații turistice din lume. Tradiția culinară bogată, diversitatea peisajelor și oferta tot mai vastă de experiențe wellness atrag turiști din întreaga lume.

Raportul evidențiază factorii care influențează alegerile de călătorie din acest an, pe baza unei analize unice care combină datele agregate și anonimizate din tranzacții cu informații provenite din surse terțe. Printre concluziile-cheie pentru Europa se numără:

Pasiunea pentru sport stimulează turismul. MEI a analizat cheltuielile realizate pe o rază de 5 mile în jurul stadionului unde a avut loc finala Champions League de la Londra, în cele cinci zile de dinainte și după eveniment. Victoria echipei Real Madrid în fața Borussiei Dortmund a dus la o creștere de 61% față de anul trecut a cheltuielilor făcute de germani, depășind creșterea generală de 14%, în timp ce cheltuielile spaniolilor au crescut cu 148%, semn că fanii au sărbătorit cu generozitate.

Destinațiile preferate pentru vara 2025: Datele privind rezervările de zbor arată care sunt cele mai populare destinații la nivel global pentru perioada iunie – septembrie. Pentru turiștii europeni, orașele aflate în topul preferințelor sunt Tokyo, Palma de Mallorca, Osaka, Hurghada, Beijing, Paris, Larnaca și Londra. Notabil este avansul turistic din Tirana, Albania, care a înregistrat cea mai mare creștere a numărului de vizitatori europeni în perioada 2019–2024. Cei mai mulți turiști sunt din Italia, transformând capitala albaneză în una dintre destinațiile urbane cu cea mai rapidă ascensiune din Europa.

Italia și Polonia, în creștere pe segmentul turismului axat pe welness: Potrivit celui mai recent sondaj Mastercard Experience Economy in Europe, călătoriile, activitățile în aer liber și gastronomia se află în topul priorităților de cheltuieli pentru europeni în 2025 – un semnal clar al orientării către turismul experiențial. Aproximativ două treimi (70%) dintre europeni afirmă că îndeplinirea activităților de pe lista personală de dorințe reprezintă o prioritate majoră. Pentru a măsura acest trend, MEI a creat Wellness Travel Index (WTI), un indicator care analizează cheltuielile transfrontaliere ale consumatorilor în destinații recunoscute pentru experiențe de wellness și self-care[1]. Creșterea scorului WTI pentru Italia și Polonia arată că aceste destinații europene se adaptează rapid la una dintre cele mai populare tendințe ale momentului.

Istanbul, Cannes și Interlaken sunt în topul orașelor preferate de gurmanzii internaționali. Odată cu creșterea popularității călătoriilor internaționale, analiza numărului mediu de naționalități prezente în restaurantele fiecărui oraș oferă o perspectivă asupra celor mai globalizate destinații culinare. Conform MEI, restaurantele din Istanbul au atras turiști din 67 de țări în 2024 – cel mai mare număr dintre cele 43 de orașe analizate. Alte șase orașe europene de top pentru turismul culinar sunt Cannes (Franța), Interlaken (Elveția), Barcelona (Spania) și Dubrovnik (Croația), toate atrăgând vizitatori din întreaga lume datorită gastronomiei vibrante.

Aventurile nordice câștigă popularitate la nivel global. Analizând marile parcuri naționale și impactul comerțului local asupra cheltuielilor turistice[2], MEI a descoperit că turismul de aventură este în plină expansiune în regiunea nordică, unde călătorii sunt atrași de frumusețea naturală a pădurilor, fiordurilor și liniștea activităților în aer liber. Finlanda se remarcă, cu parcurile sale naționale reprezentând 7.1% din cheltuielile totale pentru călătorii transfrontaliere. Alte țări europene unde parcurile naționale atrag o parte importantă din bugetul turiștilor sunt Elveția, Polonia, Franța și Norvegia.

Frauda în străinătate: Conform MEI, în destinațiile turistice populare, fraudele cresc cu până la 28% în sezonul de vârf. Portofelele digitale și sistemele de prevenire a fraudelor bazate pe inteligență artificială contribuie la protejarea călătorilor.

Călătoriile de afaceri sunt mai rare, dar mai lungi. Potrivit MEI, rezervările de zboruri business din Marea Britanie arată că durata medie a unei călătorii de afaceri este acum mai mare decât înainte de pandemie. În cazul călătorilor americani, vizitele în Europa au crescut de la 7,4[3] la 8,1[4]zile. Această tendință se aplică și călătorilor britanici, cu excepția celor care merg în Canada și SUA, unde durata călătoriilor s-a redus între 2020 și 2025.

„Sectorul turistic din Europa continuă să demonstreze o reziliență remarcabilă”, a declarat Natalia Lechmanova, Economist-Șef pentru Europa în cadrul Mastercard Economics Institute. „Chiar și în contextul incertitudinii economice, observăm o orientare clară a călătorilor europeni către experiențe care oferă sens personal și valoare pe termen lung. Fie că vorbim despre retreaturi pentru starea de bine, explorări culturale sau aventuri în natură, europenii prioritizează călătoriile care sunt aliniate cu propriile valori și aspirații.”

Raportul complet „Tendințe în turism 2025: călătorii cu scop” și alte rapoarte și perspective ale Mastercard Economics Institute sunt disponibile aici.


[1] Indicele WTI este calculat folosind ponderea cheltuielilor transfrontaliere pentru cazare la comercianții din sectorul wellness, înmulțită cu ponderea fiecărei țări în totalul global al tranzacțiilor pentru cazare legate de wellness.

[2] Analiza a creat o zonă delimitată folosind longitudinea și latitudinea minimă și maximă a fiecărui parc național major și a măsurat cheltuielile din interiorul acestei zone.

[3] Feb 2019 – Feb 2020

[4] Mar 2024 – Mar 2025

Related Stories

Descoperă

Noaptea Muzeelor la Sate 2025: o invitație la lectură...

Pe 6 septembrie 2025 are loc a treia ediție a Nopții Muzeelor la Sate, un eveniment care transformă spațiile culturale din mediul rural în locuri de întâlnire, dialog și descoperire. Ediția din acest an marchează un nou parteneriat cultural, cu Editura Litera, ce aduce o invitație colectivă la lectură.

Sejururi pentru o toamnă de poveste și sărbători în...

Toamna este cu siguranță, unul dintre cele mai bune momente din an pentru a călători. Temperaturile devin mai blânde, destinațiile turistice nu mai sunt aglomerate, iar peisajele capătă culori spectaculoase. Pentru seniorii care își doresc să descopere locuri noi într-un ritm confortabil, dar și pentru cei care își pot organiza vacanțele în această perioadă este pregătită o colecție bogată de sejururi de toamnă și oferte speciale potrivite pentru toate gusturile.

Suceava, pe harta distracției pentru copii cu Escalda Park...

Județul Suceava se remarcă prin două atracții incluse în top. În categoria destinațiilor consacrate, Mega Tiroliana Bucovina (4,6/5 din 1.235 de recenzii) impresionează prin adrenalina oferită în mijlocul naturii. În topul destinațiilor în ascensiune, Adventure Park Suceava (4,7/5 din 1.803 recenzii) atrage atenția cu traseele sale de aventură și activitățile în aer liber, devenind o destinație tot mai populară pentru familiile din întreaga țară.

Vacanțe de Sf. Maria la prețuri reduse cu bilete...

Vola: Prețul mediu al unui bilet de avion este de 164 de euro, în scădere cu 14% comparativ cu aceeași perioadă din 2024. Pentru turiștii cu un buget redus, există alternative accesibile de zbor cum ar fi Manchester, Roma, Viena, Milano, Nuremberg, Memmingen sau Cracovia la prețuri sub 60 de euro dus-întors.

AMESTEC Fest – episodul 4 Trei zile de muzică,...

Anul acesta, intre 22-24 august 2025, participanții se vor bucura de două scene, camping în natură, foc de tabără, mâncare locală, activități pentru toate varstele și un lineup echilibrat de artiști format din CARGO, NOUĂ UNȘPE, E-AN-NA, ALEX SUPER BEATS, DJ MĂ-TA, ODYSSEY, DIANA CĂLDĂRARU și mulți alții; de la rock alternativ la electronic, drum and bass, folk și experimental.

Câmpulung Film Fest 10: o ediție aniversară cu filme...

Câmpulung Film Fest împlinește 10 ani și marchează această ediție aniversară printr-un program extins, plin de proiecții, expoziții, spectacole și întâlniri. Timp de o săptămână (11-17 august), orașul se transformă într-un spațiu animat de cinema și dialog, unde publicul este invitat să descopere filme din întreaga lume, să participe la evenimente speciale și să se bucure de comunitatea care s-a format în jurul festivalului.

Categorii populare